Konstrukce letounu vycházela přímo z první úspěšné konstrukce továrny Avia, typu BH-1. Jednalo se o celodřevěný dvoumístný cvičný sportovní a kurýrní letoun, který byl oproti typu BH-1 zvětšený, zpevněný, aerodynamicky a technologicky lépe propracovaný. Byl dimenzovaný pro létání základní akrobacie. Avia BH 5 byla prvním československým letounem, který zvítězil v mezinárodních závodech. V roce 1923 získal cenu Belgického krále a cenu pro turistiku Belgického Aeroklubu. Cestu do Bruselu a zpět prolétl pilot Zdeněk Lhota s mezipřistáním v Mayence průměrnou rychlostí 138 km/h, což byl v roce 1923 zajímavý výkon nejen v kategorii sportovních letounů. V roce 1923 vítězí BH-5 ještě v kategorii D v závodě o cenu Presidenta republiky a získává tak cenu 5000,- Kč.

Na letoun BH-5 byl poprvé nainstalován hvězdicový pětiválcový motor Walter NZ-60, první a úspěšný motor vlastní konstrukce společnosti Walter. Na základě vojenských zkoušek typu BH-5 objednalo MNO sérii nepatrně vylepšených Avií BH-9,BH-10 a později ještě BH-11, které byly úspěšné v mnoha domácích i mezinárodních závodech a při rekordních a propagačních letech. Letoun Avia BH-5 byl imatrikulován L-BOSA, podle této značky se této celé velice úspěšné typové řadě těchto letounů přezdívalo „bosky“.

Technické údaje

Motor:  Walter NZ-60
Výkon:  60 – 70 k
Rozpětí:  9,7 m
Délka:  6,5 m
Hmotnost prázdného letounu:  350 kg
Vzletová hmotnost:  580 kg
Maximální rychlost:  210 km/h
Dostup:  2200 m
Dolet:  500 km

Galerie

Video

Poděkování těm, bez nichž by Avia BH 5 nelétala

Vojenský historický ústav Praha
Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.
Speciální ložiska Brno, s r.o.
LOM Praha s.p.
BMZ Air Service, s r.o.
Národní technické muzeum
Technické muzeum v Brně
Walter, a.s.
RCF, s r.o.
Vanessa Air
Motordesign, s r.o.
Bestaring s.r.o.
Auto Pejšek, s r.o.
Letecká amatérská asociace ČR
Nadace letadlo Metoděje Vlacha
Experting s r.o.
Ing. Jiří Brzák
Ing. Jan Bejdl
Ing. Stanislav Mrázek
Ing. Pavel Marjánek
Ing. Pavel Němeček
Ing. David Pleskot
Ing. Richard Santus
Ing. Jan Souček
Ing. Robert Theiner
pan Jiří Unzeitig
pan František Valšuba
a mnoho dalších