Vývoj Aera 45 začal v roce 1946 a velký podíl na něm měli čeští techničtí designéři Jiři Bouzek, Ondřej Němec a František Vik. Design se opírá o samonosnou konstrukci, se zvláštním zakončením nosu, stejným jako můžeme vidět o německého bombardéru Siebel Si 204. Ten se totiž společně s dalšími německými letadly vyráběl v Čechách v době německé okupace. První prototyp vzlétl poprvé roku 1947 a sériová výroba začla roku 1948. O dva roky později a po vyrobení 440 kusů došlo k zastavení výroby. Po převedení výroby do továrny Let v Kunovicích, tamní konstruktéři použili výkonější motory, účinnější vrtule, změnili tvar kabiny a provedli řadu úprav v avionice letounu. Letoun se vyráběl pod typovým označením Aero Ae 145 jak pro československé uživatele, tak i na export.
Tento konkrétní letoun byl vyroben v Kunovicích roku 1959 pod sériovým číslem 171911 a byl rovnou prodán do Jugoslávie. Podle letových knih byl v roce 1967 a v roce 1983 na revizi v Otrokovicích. Prokazatelně sloužil jako spojovací a kurýrní letoun pro Jugoslávskou národní armádu (JNA), až do roku 1991. Tehdy letadlo zůstalo na letišti Ajdovščina ve Slovinsku, naštěstí i s letovou dokumentací. Kde ho v roce 2006 objevil jeho současný majitel, který ho následně nechal projít komplexní rekonstrukcí do původního stavu z konce padesátých let.
Majitelem letounu je člen Historické letky Republiky československé.
Technické údaje
Motor: Walter M 332
Výkon: 1 x 103 kW (140k)
Rozpětí: 12,27 m
Délka: 7,77 m
Hmotnost prázdného letounu: 960 kg
Vzletová hmotnost: 1 500 kg
Maximální rychlost: 340 km/h
Dostup: 5 900 m
Dolet: 1 700 km