Poslední dvouplošník sériově vyráběný v Československu. V továrně Aero se za 2. světové války vyráběly velmi zdařilé dvouplošníky Bücker Bü 131 D Jungmann. Některé zde po válce zůstaly a další se stavěly až po osvobození s označením C-4, tj. s původními německými motory Hirth HM 504. Celkem vzniklo 20 kusů C-4. V roce 1946 byl do draku C-4 zamontován čs. motor Walter Minor 4-III o 77 kW (105 k). Tato verze zprvu označená jako C-4A, později C-104, byla značně rozšířená.
Až do roku 1949 bylo vyrobeno celkem 260 těchto strojů. Oba typy, jak C-4, tak především C-104, sloužily nejprve čs. vojenskému letectvu k základnímu a pokračovacímu výcviku pilotů a postupně byly předávány do aeroklubů. V letech 1960 a 1961 se stroje C-104 dostaly také do tabulky mezinárodních leteckých rekordů. Význam těchto strojů byl pro výcvik čs. vojenských a sportovních letců značný. Některé z nich jsou dodnes v Letuschopném stavu.
Letoun Aero C-104 (OK-RXE), výrobní č. 237 je majetkem Leteckého muzea Vojenského historického ústavu Praha a je provozován Leteckým sportovním centrem v Moravské Třebové.
Technické údaje
Motor: Walter Minor 4-III
Výkon: 77 kW (105 k)
Rozpětí: 7,4 m
Délka: 6,76 m
Hmotnost prázdného letounu: 390 kg
Vzletová hmotnost: 680 kg
Maximální rychlost: 185 km/h
Dostup: 4300 m
Dolet: 650 km
Galerie