Letouny řady Zlín Trenér dnes patří k legendám československého leteckého průmyslu. První Trenér, Z 26 vzlétl v roce 1947 a až do roku 1974, kdy výrobní linku v Otrokovicích opustil poslední Trenér Z 726, vzniklo 1457 strojů této řady. Primárně šlo o letoun určený pro armádu a výcvik nových vojenských letců, později, když v Československu přešel základní výcvik pilotů pod paramilitární organizaci Svazarm, létaly Trenéry pod civilní registrací.

Zlín C 305 je vojenskou verzí Zlínu Z 326 a je poslední verzí Zlínu Trenér, která byla zavedena do výzbroje československého vojenského letectva. Vyroben byl v pouhých deseti kusech, které se kromě vojenského zbarvení lišily vybavením pro noční lety, vojenskou radiostanicí,  ale také například výmetnicí signálních raket.

První vojenský C 305 byl u výrobce v Otrokovicích zalétán v červenci 1960. Dalších devět Trenerů pro armádu bylo zalétáno v listopadu. Letectvo je převzalo ve dvou blocích v prosinci 1960 a v únoru 1961. Všechny letouny sloužily v letecké škole v Košicích, kde byly používány ke kondičnímu létání vojenských letců, některé zdroje hovoří o tom, že byly použity také pro výcvik pilotních žáků z rozvojových zemí.

Do dnešních dnů se z této řady v původním zbarvení a s původním vojenským vybavením zachoval pouze tento letoun, výrobního čísla 0612, který létá v rámci Historické letky Republiky československé.

Majitelem letounu je 1. Spolek letců – 1. Fliegerverein.

Technické údaje

Motor:  Avia M 137A
Výkon:  135 kW (180 k)
Rozpětí:  10,6 m
Délka:  8,00 m
Hmotnost prázdného letounu:  665 kg
Vzletová hmotnost:  975 kg
Maximální rychlost:  244 km/h
Maximální přípustná rychlost: 308 km/h
Dostup:  5200 m
Dolet:  475 km