První nadzvukový letoun ve výzbroji československého vojenského letectva. Současně také první nadzvukový letoun vyráběný v Československu. Letoun MiG 19 vyvinula Mikojanova konstrukční kancelář v roce 1953 jako projekt SM 9. V sériové podobě se jako MiG 19, poprvé představil na letecké přehlídce v Tušinu u Moskvy 3. července 1955. Prvních 38 strojů bylo v Československu smontováno a zalétáno v roce 1957, tehdy se jednalo o stroje dodané ze Sovětského svazu a to ve verzích S a P.
Licenční výroba byla zahájena ve společnosti Aero Vodochody a první kompletně ‘československý’ MiG-19S výrobního čísla 850102 byl zalétán 30.10.1959. Celkem bylo ve výzbroji Československého vojenského letectva 182 kusů letounu MiG-19, z toho 103 verze S jich pocházelo z Vodochodské výroby a dalších 79 ve verzích S, P a PM bylo dodáno ze Sovětského svazu. Přestože poslední kusy dolétaly již v roce 1972, znamenaly pro naše letectvo i průmysl významný kvalitativní skok.
Technické údaje
Motor: 2 x Tumansky RD-9B
Výkon: 1 x 21,9 kN
Rozpětí: 9,00 m
Délka: 12,55 m
Hmotnost prázdného letounu: 5 660 kg
Vzletová hmotnost: 7 780 kg
Maximální rychlost: 1 452 km/h
Dostup: 17 5000 m
Dolet: 2 200 km