Vznikl v roce 1937 jako vrcholná konstrukce Jaroslava Lonka, jednak jako závodní pro sportovní soutěže, jednak jako rychlý kurýrní pro dopravu vedoucích pracovníků Baťových podniků. Již během záletu letoun překvapoval vysokými výkony i svým moderním vzhledem. Na druhou stranu však vyžadoval dobré letiště s dostatečně dlouhou rozjezdovou dráhou, a pro tehdy vysokou přistávací rychlost 140 km v hodině a vysoké plošené zatížení na něm mohli létat jen velmi zkušení piloti.

Je velká škoda, že do posledního rychlostního závodu před vypuknutím druhé světové války, kterého se mohl zúčastnit, nebyl vpuštěn. Vynikající pilot Ján Ambruš dorazil do místa startu nikoliv vlastní vinou později proti plánu a francouzští pořadatelé Circuit de l’Est byli nekompromisní. Vzhledem k okupaci Československa nacionálně socialistickým Německem již nedošlo k sériové výrobě.

Stavbu věrné repliky letounu Zlín XIII jsme zahájili v roce 2007. Vzhledem k technologické náročnosti stavby letounu, která v mnoha případech překvapila i nás samotné, veříme, že se letoun poprvé dostane do vzduchu v roce 2013.

Technické údaje

Motor:  Walter Major 4
Výkon:  135 k
Rozpětí:  7 m
Délka:  6,8 m
Hmotnost prázdného letounu:  460 kg
Vzletová hmotnost:  650 kg
Maximální rychlost:  350 km/h
Dostup:  5 600 m
Dolet:  700 km

Galerie

Únor 2009

Video