Nejvýznamnější konstrukce Jaroslava Lonka a první typ letounu masově produkovaný Zlínskou leteckou akciovou společností (součást koncernu Baťa). Projekt Zlínu XII sice Lonek zpracoval již v době svého působení ve Východočeském aeroklubu v Pardubicích, nicméně realizace se dočkal až v roce 1935, kdy se Lonek stal šéfkonstruktérem Zlínské letecké akciové společnosti. Zrodil se tak vyjímečný letoun, který byl do začátku druhé světové války vyroben ve více než dvěstěpadesáti exemplářích a byl provozován ve jedenácti zemích.

Již v průběhu stavby prvního prototypu, který byl poháněn plochým dvouválcem Persy II (také produkovaným Baťovým koncernem) o výkonu pouhých 45 koní, vznikal ještě jeden stroj, který se lišil zastavěným motorem. Ten je někdy nazýván jako Zlín 212 a liší se právě zástavbou jiného motoru, v tomto případě invertního čtyřválce Walter Mikron. Této varianty bylo vyrobeno 51 kusů a sloužila v našich aeroklubech i československém letectvu.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor:  Walter Mikron
Výkon:  60 k
Rozpětí:  10 m
Délka:  7,8 m
Hmotnost prázdného letounu:  290 kg
Vzletová hmotnost:  520 kg
Maximální rychlost:  165 km/h
Dostup:  4 000 m
Dolet:  300 km