Historie letounu Avia BH 5

Konstrukce letounu vycházela přímo z první úspěšné konstrukce továrny Avia, typu BH-1. Jednalo se o celodřevěný dvoumístný cvičný sportovní a kurýrní letoun, který byl oproti typu BH-1 zvětšený, zpevněný, aerodynamicky a technologicky lépe propracovaný. Byl dimenzovaný pro létání základní akrobacie. První československý letoun, který zvítězil v mezinárodních závodech a získal tak Cenu belgického krále a Cenu pro turistiku Belgického aeroklubu pro rok 1923. V roce 1923 vítězí BH-5 ještě v kategorii D v závodě o Cenu presidenta republiky a získává tak cenu 5000,- Kč. Na letoun BH-5 byl poprvé nainstalován hvězdicový pětiválcový motor Walter NZ-60, první a úspěšný motor československé konstrukce.
Na základě vojenských zkoušek typu BH-5 pak objednalo MNO sérii nepatrně vylepšených Avií BH-9, BH-10 a později ještě BH-11, které byly úspěšné v mnoha domácích i mezinárodních závodech a při rekordních a propagačních letech. Letoun Avia BH-5 byl imatrikulován L-BOSA, podle této značky se této celé velice úspěšné typové řadě těchto letounů přezdívalo „bosky“.
Majitelem a provozovatelem letounu je Historická letka RČS.

Historie letounu Avia BH 1

Letoun Avia BH - 1 byl první konstrukcí společnosti Avia, založené již v roce 1919. Prvními společníky Avie - dílny na opravu a výrobu letadel - byli Pavel Beneš a Miroslav Hajn, pozdější přední čeští letečtí konstruktéři. V roce 1920 započali práce na konstrukci letounu BH – 1 (exp.). V jeho konstrukci použili prvky na svou dobu velmi odvážné. Sami navrhli tlustý profil křídla, zavěšení křídla do trupu (které si dali patentovat) a plovoucí směrové kormidlo. Hned po úspěšném záletu byl letoun přestěhován do Průmyslového paláce, kde se konala "Mezinárodní letecká výstava", první v Československé republice. Na stánku "Avie" letoun vzbudil zaslouženou pozornost, stal se nejdiskutovanějším a nejobdivovanějším exponátem výstavy. Protektor výstavy president republiky T.G. Masaryk obdaroval ze svého fondu společnost "Avia" 100 000,- Kč na podporu jejího dalšího vývoje. V září 1921 se letoun zúčastnil etapového okružního letu republikou. Přestože se závodu zúčastnily mnohem silnější stroje, Avia BH - 1 zvítězila díky své technologické vyspělosti a aerodynamické čistotě. Letoun zůstal v majetku podniku Avia a létal na různých propagačních akcích a leteckých dnech, a vyzkoušelo si ho mnoho známých pilotů. Na jaře 1922 byl poškozen a již nebyl opraven. Na základě úspěchu typu BH - 1 pak společnost Avia postavila sérii stíhacích letounů BH - 3, které létaly v Československém vojenském letectvu.
Majitelem a provozovatelem letounu je pan Marcel Sezemský.